Köpvillkor

Järnaktiebolaget Södertorg
BOX 1174
621 22 Visby
Org. nr: 556323-1850

Köpvillkor jabs.se

1. Varumärke

jabs.se, Snicken, Vi bygger Gotland, Järn AB Södertorg ägs av Järnaktiebolaget Södertorg

2. Betalning

Vid beställning av varor från jabs.se har du som kund en betalningsskyldighet. Det finns flera betalningsalternativ:

Klarna Checkout

När du klickar på knappen "Betala köp" i kassan accepterar du att att köpet innebär ett betalningsansvar. Vi samarbetar med Klarna som tillhandahåller nedan betalningssätt:

  • Betala direkt med kortbetalning eller banköverföring
  • Betala senare med faktura
  • Dela upp betalningen månadsvis
  • Swish

Betalningsalternativ kontrolleras i Klarna Checkout som anpassar dessa automatiskt utifrån deras riskbedömning. De alternativ som finns i checkout är Klarna Faktura, Klarna Konto, kortbetalning, direktbetalning via bank eller Swish. Kortbetalningar hanteras av Klarna och de är licensierade för 3-D Secure (Verified by Visa och MasterCard SecureCode) och certifierade enligt PCI DSS. De följer bankernas krav på sekretess och säkerhetcertifieringar. Om din bank använder 3D-secure krävs en kod alternativt verifiering (vanligtvis via bankdosa, SMS eller BankID) för att kunna fullborda ditt köp via kort. För fullständig information om 3D-secure vänligen kontakta din bank. Vid frågor som rör betalning av din beställning ber vi dig att ta kontakt med Klarna direkt: 08-120 120 10 eller via www.klarna.se

Avtalskund

Faktura skickas ut enligt ö.k vid öppnade av fakturakonto.

3. Priser

Debiterade priser är inklusive alternativt exkl. moms beroende på inloggad kund.  

4. Frakt och orderplockning

Uppgifter på frakt- och emballage avgifter uppges på vår hemsida innan ditt eventuella köp.

5. Leverans

Vid beställning av varor via vår hemsida varierar leveranstiden beroende på lagerhållning.  Preliminärt leveransdatum meddelas via e-post eller sms.  Boka inte hantverkare innan leverans har skett och du kontrollerat ditt gods. Skulle försening ske eller godset vara skadat står Järn AB Södertorg inte för eventuella kompensationer för kostnader av hantverkare.  Vid leveransen av dina varor måste du som kund kontrollera ditt gods. Om det skulle vara skadat eller saknas varor ska detta anmälas. Mer information om detta hittar du under punkt nr 6 och 7.

a) Avisering

För att din order ska kunna levereras måste du vara kontaktbar via telefon när Järn AB Södertorg / Speditör ringer för att ge leveransinformation. Detta gäller alla för alla leveransmetoder.

b) Körbar väg och avlastning

För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. Vid avlastning måste varorna kontrolleras av mottagare samt kvitteras. Speditör ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare utan föraviserad överenskommelse. Observera att vid leverans av fryskänsliga produkter är det extra viktigt att mottagaren tar emot godset och ställer in varorna i ett uppvärmt utrymme för att garantierna på varorna ska gälla.  

c) Ej uthämtad beställning

Om du inte tar emot leveransen från Järn AB Södertorg eller inte hämtar ut din vara vid speditörens uthämtningscentral inom 14 dagar kommer leveransen att returneras. Du som kund är då skyldig att stå för returfrakten. Vid varor som beställs med leveransalternativet "Hämta i butik" skall varor hämtas inom 7 dagar från det att du som kund aviserats att varorna finns att hämta i butiken. Efter 7 dagar returneras varorna, kostnader kan tillkomma.

d) Leveransförseningar

Om leveransförseningar uppkommer tar vi kontakt med dig så fort som möjligt och informerar om en ny uppskattad leveranstid. 

6. Transportskador eller ej komplett leverans

Skador som uppstår under transporten till kunden kompenseraras av Järn AB Södertorg / speditör, om du vid mottagandet av dina varor kontrollerat ditt gods. Om du mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad (synliga skador), skall du genast på plats anmäla detta till speditören genom att anteckna detta på fraktsedeln samt kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0498-202800 eller [email protected]. Kontrollera även att antalet gods stämmer med din beställning och anmäl eventuell avvikelse direkt till speditör och anteckna detta på fraktsedeln. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts inom 7 dagar från mottagandet. Den reklamerade produkten och dess emballage får varken användas eller slängas under ärendets utredning.  

7. Reklamation

Om köparen visar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende, förbinder sig Järn AB Södertorg att i första hand byta ut sådant gods eller i andra hand kreditera kunden med motsvarande belopp. Kunden returnerar det felaktiga godset till Järn AB Södertorg. Vi ber dig kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0498-202800 eller [email protected] om ni önskar att genomföra en reklamation.

8. Ångerrätt/retur

Järn AB Södertorg tillämpar Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan eller beställning av en tjänst utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid påbörjad konsumtion av tjänst, exempelvis att hantverkare påbörjat utförandet, gäller inte ångerrätten. Ångerrätten gäller heller inte vid köp av virke. Du har som kund skyldighet att undersöka varan. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten till oss enligt ök.


Ångerrätten gäller inte för sk. Beställningsvaror samt specialbeställningar, som köps in alternativt tillverkas efter din beställning såsom stugor, dörrar, fönster, garageportar och kapat material.

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp gäller följande: Meddela Järn AB Södertorgs kundtjänst inom 14 dagar och returnera beställningen inom 30 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den. Om varan som returneras är använd, förstörd eller skadad på något sätt, måste du som kund ersätta Järn AB Södertorg för den värdeminskning som uppkommit. Varan ska vara komplett och helst återsändas i sin originalförpackning. Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten.

9. Makulering 

Skulle du önska makulera din order kan detta endast göras innan godset lämnat vart lager/leverantör. Vill du makulera din order kontakta kundtjänst 0498-202800 eller [email protected] 

10. Avtal 

Försäljning sker endast till myndig person över 18 år. När du lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Järn AB Södertorg. En bekräftelse skickas ut som e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Om felaktigheter i leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Järn AB Södertorg rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktas alltid kunden och informeras om detta. Kunden har då sin fulla rätt att antingen ändra eller avbeställa sin order.

Järn AB Södertorg reserverar sig för bild- och skrivfel, felaktiga priser eller felaktig information rörande lagerstatus. Järn AB Södertorg förbehåller sig rätten att justera sådana fel och att ändra denna information när som helst. 

11. Sekretess och säkerhet

I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post och telefonnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.

12. Garantier

I Järn AB Södertorgs Webshop gäller samma garantier som vid köp i butik. 

13. Nyhetsbrev & SMS

Vi skickar ut nyhetsbrev och SMS endast när vi har viktiga nyheter eller uppdateringar att dela med dig. Våra utskick följer ingen fast tidsplan, vilket innebär att frekvensen av våra nyhetsbrev kan variera. Vi är dock måna om att inte överbelasta din inkorg och arbetar därför för att hålla antalet utskick till ett minimum. Skulle du någonsin önska avsluta prenumerationen, kan du enkelt göra det genom att följa avanmälningsinstruktionerna som finns i varje utskick.

14. PUL (Personuppgiftslagen)

I samband med registrering och beställning så uppger du som kund dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post och telefonnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.

Enligt personuppgiftslagen (1998:2004) får ingen registrering av personuppgifter ske utan personens medgivande. Järn AB Södertorg lämnar inte ut några uppgifter utan ditt godkännande med undantag för rättsliga ärenden. När du beställer från webshopen godkänner du samtidigt i Järn AB Södertorgs villkor för e-handel att vi lagrar de uppgifter vi behöver för att kunna fullfölja din beställning. Du har rätt att ta del av dina personuppgifter som finns registrerade hos oss. För att lämna ut uppgifter eller begära ändring av uppgifterna krävs enligt personuppgiftslagen att du sänder in begäran till: 
[email protected]

Personuppgiftsombud på Järn AB Södertorg är Philip Bergström, IT-ansvarig. Kontaktas genom Järn AB Södertorgs växel 0498-202800, eller via epost till [email protected].